Bezoek bij tingieterij : De Tinkoepel

Ik zag op 14 januari op RTV NH een reportage over de tin gieterij De Tinkoepel in Purmerend (hun winkel staat op de Zaanse schans)
Dit is tevens één van de laatste ambachtelijke tingieterijen sinds 1898.

Dit vond ik zo'n leuke reportage dat ik meteen gemaild heb of ik langs kon komen
en dat kon..., Vandaag!

Ik zag bij binnenkomst gelijk de gigantische smeltoven en allerlei mallen van brons voor lepels, bekers, borden, handvatten en noem maar op.
Smeltoven, Hier past ongeveer zo'n 30 kg tin in


Na de kennis gemaakt te hebben met Ingrid en haar vader werd ons het proces getoond van het maken van een beker.

Bekers gegoten vanuit een bronzen mal

Giethuid op de draaibank eraf halen


Na het verwijderen van de giethuid

Slijpen met een schijf van schapenleer en wat puimsteen 



Héél goed kijken .., een klein krasje :P

Verder polijsten
Uiteindelijk het resultaat als de beker + bodem na het polijsten met vlam aan elkaar gesoldeerd wordt.
Dit was als hobbyist tingieter een geweldige ervaring.,

Dank Ingrid & Erik





Reacties

  1. Een uitje dat precies in je straatje past :-D Goed dat je dat mailtje er aan gewaagd hebt; misschien hebben ze ook nog wel wat van jou kunnen leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom hier via de blog van je moeder... En ik werd nieuwsgierig! Tingieten? Nou, daar hoor je nooit meer van. Het is te hopen dat deze tingieterij blijft bestaan, want het zou jammer zijn als dit ambacht zou verdwijnen. Erg leuk om even mee te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig zeg , ben ook nog steeds erg blij met je gemaakte letter M ,groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geslaagde dag dus broertje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten