Schalen draaien "deel 1"

Ondertussen krijg ik aardig wat feeling met mijn houtdraaibank en gereedschap zoals wat wel en niet kan.
En heb wat nieuws uitgeprobeerd en het is verslavend leuk!

Namelijk het draaien van schalen.

Het begint altijd met vorm geven aan de buitenkant en daarna de onderkant.
Op de onderkant wordt dan een soort "sponning" gedraaid zodat daar de klauwplaat weer tussen gezet kan worden., en dan volgt het uithollen van de schaal.

Dit ben ik nu een beetje aan het uitproberen met mijn laatste voorraadje linden hout.

En als ik eenmaal tevreden ben ga ik met wat mooiere houtsoorten aan de gang.

Hier nog wat foto's van het proces 
Op deze klauwplaat past een schroef waardoor je het schaaltje vast zet en dus de bodem en buitenkant kan vormen.


Hier zit de toekomstige schaal op de draaibank met de schroefklauwplaat. (+ even de tailstock erop voor veiligheid)

Vormgeven met schaalguts ( heb helaas op het moment een kleine schaalguts dus duurt ff langer) 

Bodem vormgeven en dan kan de gehele buitenkant geschuurd worden

Buitenkant af., nu kan  de schaal omgedraaid worden en kan het uithollen beginnen

Hier nog ff een experimentje met wat mooier houtje

Buitenkant en bodem vorm gegeven

Alles geschuuurd

Klauwplaat op de bodem vastgezet zodat nu de binnenkant kan uithollen.

Klein schaaltje af ., zou nu in de olie kunnen

Reacties

  1. O jee, het hek is nu van de dam, lijkt mij: zoveel mogelijkheden! Prachtig! Wel zonde van al dat hout wat weg gedraaid wordt en als mooie krullen op de grond valt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten