Hakone Marquetry - Yosegi - Try-out

Yosegi - Hakone Marquetry - 

Ik heb dit eens uitgeprobeerd!


Het is een soort Japanse inlegkunst met oneindig veel mogelijkheden in vormen en kleuren.

Hier maak ik nu een soort asa no ha (zoals in het kumiko)

Dit gebeurd met drie kleuren hout : Eik, Noot & Linden  

Eigenlijk zaag ik steeds kleine driehoekjes van elke kleur één.Deze schaaf ik op maat en verlijm ze tot een klein driehoekje.

Dit herhaal ik zes keer.

Vanaf nu kan ik er één geheel van maken door alles te verlijmen tot een zeshoek waardoor het patroon naar voren komt.

Het doel is uiteindelijk om hele blokken te maken met patronen om daar fineer van te zagen of schaven.

Dat kan later weer verwerkt worden tot een doosje, lades, deksels etc

Ik vond dit erg leuk om te proberen en misschien smaakt het naar meer.


Finished Asa-No-Ha (walnut,oak & basswood)

Beginnen met drie kleuren hout

Alle strookjes beginnen met een strak geschaafde 30 graden hoek

Één driehoekje zagen

Op maat schaven

3x Driehoekjes zagen & schaven

Alle driehoekjes verlijmd

De echte jig in de maak van esdoorn.

 

Reacties

Een reactie posten